Zit er een ‘koopknop’ in het menselijk brein?

De meeste bedrijven willen zoveel mogelijk van hun producten verkopen. Hiermee pakken ze namelijk keiharde winst en/of de erkenning die zij willen. De vraag is en blijft altijd hetzelfde: Hoe realiseren we dit? Is er sprake van een ‘koopknop’ in het menselijk brein die gestimuleerd kan worden voor meer aankopen? In dit blog werpen we nogmaals een blik op onze grijze massa, en de toepassing hiervan in de huidige situatie binnen de marketingwereld.

Traditionele marketing werkt niet

Neuromarketing is ontstaan omdat normale marketing eigenlijk niet werkt. In de traditionele marketing vraagt een bedrijf aan de doelgroep wat zij willen hebben. Op basis van deze informatie wordt er vervolgens een product of dienst ontwikkeld ‘naar wens van de doelgroep’. Klinkt logisch toch? Het probleem met de bovenstaande manier van werken is dat mensen simpelweg niet weten wat ze willen. De reden hiervoor is dat we volgens de organisatie Salesbrain beslissingen maken met het reptielen brein, in plaats van het rationele en emotionele brein. We denken vaak van onszelf dat we precies weten welk product we zoeken en nodig hebben. De studie naar neuromarketing ontkracht deze theorie. Bij neuromarketing wordt er nog steeds gevraagd wat de doelgroep wilt, maar vervolgens worden er vraagtekens achter het respons gezet.

Hoe komen we erachter wat we wel willen?

Met de opkomst en ontwikkelingen van technologieën zoals ‘eye-tracking’, ‘facial coding’ en ‘voice analysis’ hoeven marketeers zich niet meer te beperken tot de verbale respons die de doelgroep geeft. Dit maakt de onderbouwde beslissingen binnen een bedrijf ineens veel krachtiger en geloofwaardiger. Overige methoden zijn de leugendetectortechniek en uiteraard de MRI. Al deze methoden en technieken geven een beter beeld van bepaalde stimuli in het lichaam die worden ‘getriggered’ door bepaalde marketinguitingen. Zoals in deze blog te lezen is, worden eindbeslissingen nog steeds gemaakt op basis van instinct en dus niet emotie of rationeel denken. Door deze wijsheid te koppelen aan de laatste ontwikkelingen binnen de bovenstaande meetmethoden, worden koopbeslissingen door de doelgroep ineens een stuk duidelijker voor marketeers. Het toepassen van neuromarketing wordt dus steeds interessanter maar ook relevanter voor bedrijven.

Hoe het reptielen brein wordt gestimuleerd

Eindbeslissingen worden volgens de neuromarketing gemaakt in het reptielen brein. Dit brein wordt op de volgende manieren gestimuleerd:

  • Mensen zijn zelfzuchtig, daarom wordt er in marketingcampagnes vaak gebruik gemaakt van worden zoals ‘jij’ of ‘you’. Nadenken over bepaalde dingen begint altijd bij onszelf.

unclesam

  • Contrast tussen twee verschillende situaties wordt ook gestimuleerd in het reptielenbrein. Denk bijvoorbeeld aan een voor en na situatie die wordt gebruikt in het verkopen van een product.

contrast iPhones

  • Tastbaarheid is iets dat nodig is om iets te kunnen begrijpen door het reptielenbrein. Vaak moeten mensen iets zien voordat we snappen wat ermee wordt bedoeld. Bekijk eens dit voorbeeld.

psychologische marketing mr muscle

  • Het reptielenbrein beschouwt alles vanuit het begin en het einde. Alles wat zich daartussen bevindt is niet relevant volgens dit deel van het brein.
  • Visueel is ook een belangrijk stimuli voor het reptielenbrein. Dit brein zit namelijk dichtbij het gedeelte van de hersen dat bepaalt wat je ziet door je ogen waardoor deze in dichte relatie staan met elkaar. Visuele elementen die het reptielenbrein begrijpt zorgen ervoor dat een boodschap van bijvoorbeeld een bedrijf veel duidelijker overkomt.

psychologische marketing yoga

  • De laatste stimuli is emotie. Een marketingboodschap die is gecombineerd met een emotionele boodschap komt in principe veel beter over dan een campagne die hier niet op gericht wordt. Denk bijvoorbeeld aan de plaatjes die op pakjes sigaretten staan, waardoor de roker wordt geconfronteerd met de gevolgen van het roken.

Stand van zaken

Als er wordt gekeken naar de mogelijkheden die neuromarketing biedt kunnen we zeker stellen dat we steeds dichterbij een ‘koopknop’ in het menselijk brein komen. Doordat er steeds meer duidelijkheid komt over het binnenste en oudste gedeelte van onze hersenen begrijpen we ook steeds beter hoe we onze marketingcampagnes op moeten aanpassen. In de toekomst zal het dus naar verwachting steeds makkelijker worden om de doelgroep de juiste producten te laten kopen, mits dit uiteraard door een slimme marketeer wordt gedaan.

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *