3 tricks voor het succes van advertenties

Advertenties, de een ervaart het als tijdvermaak en de ander irriteert zich er dodelijk aan. Als marketeer is het toch echt één van de beste manieren om je product onder de aandacht te brengen bij de consument. Maar wanneer is een advertentie nou succesvol?

Van blije advertenties worden we zelf ook blij

Laten we dit voorop stellen, er bestaat geen perfecte advertentie.  Alle uiteenlopende ervaringen met advertenties kunnen uiteindelijk hun vruchten afwerpen. Dit is echter afhankelijk van de manier waarop de doelgroep wordt benaderd. Toch werken sommige advertenties beter dan anderen. In dit onderzoek werd onderzocht wat het effect is van de aantrekkingskracht van lachende mensen in reclames. Een vrolijke reclame wekt meer positieve energie en blijheid op. De truc achter een verblijde reclame zit hem in de zogeheten spiegelneuronen; het gedrag van anderen imiteren. Zo zijn we geneigd om een vrolijke, grappige reclame sneller om te zetten in positieve emoties.


lachend kind adverteert

Humor in advertenties van Danoontje of autoverzekeringen?

Over het algemeen zal een reclame vol grappen en plezier beter werken bij een toetje uit de supermarkt, dan bij een autoverzekering. Met Danoontje zal bijvoorbeeld op kinderen worden gericht, in de hoop dat zij papa en mama overhalen tot aankoop. Een humoristische advertentie helpt dan enorm bij het trekken van de aandacht van het kind. In het geval van de autoverzekering zullen mensen, ouder dan 18 jaar, voornamelijk serieus geïnformeerd willen worden. Als je als marketeer dan grapjes gaat uithalen, is het niet raar dat je advertentie niet leidt tot het afsluiten van verzekeringen. Een sixpack Danoontje is een product waarvoor geen hoge betrokkenheid nodig is en wat relatief goedkoop is. Dit voorbeeld is overduidelijk, maar geeft goed de basis weer van de wetenschap.

danoontje sixpack
Danoontje sixpack

Design van je advertenties

Het gevaar van het mislukken van je advertentie zit hem in de kleinste hoeken. Uit een onderzoek bleek dat de manier waarop producten worden getoond in je advertentie, een aandeel levert in het succes ervan. In een voorbeeld van Apple is goed te zien wat een succesvol design kan opleveren! Dit is wat het merk zo sterk maakt. In onderstaande afbeelding is te zien dat de schermen niet in het midden staan, maar gericht zijn op het midden van de advertentie. Dit in tegenstelling tot andere merken, zoals de advertentie van Dell. Het levert voor Apple een positieve productervaring op. Tevens kan de consument de informatie makkelijker verwerken. Dit staat natuurlijk los van het feit dat Apple een andere merkidentiteit wil uitstralen dan Dell.

apple and dell advertising
Apple ad vs. Dell ad

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *