Hoe je neuromarketing kan toepassen op je doelgroep met behulp van 4 stappen

In een vorige blog beschreven we de 6 stimuli die betrekking hebben op onze reptielenbrein, het oudste gedeelte binnen onze hersenen. In dit blog gaan we het hebben over 4 verschillende stappen waarmee je neuromarketing kan toepassen op je doelgroep van je bedrijf. Met deze 4 stappen die zijn bedacht door vakspecialist Salesbrain zorg je ervoor dat jouw organisatie haar marketingcommunicatie optimaal rendement levert!

Stap 1: Maak een diagnose van de pijnpunten

Er zijn veel verschillende producten en diensten waarbij niet duidelijk gespecificeerd is welke ‘pain points’ worden opgelost door dit product of deze dienst. Veel bedrijven gaan hiermee de fout in. Er zijn zelfs producten die met campagnes waarin miljoenen zijn gepompt alsnog de eindstreep niet halen.

Natuurlijk is het onmogelijk om het ideale product uit te vinden dat elk persoon uit je doelgroep zal kopen. Toch zijn aankooppatronen voorspelbaarder dan de meeste mensen denken. Dit doe je door te kijken naar de mogelijke ‘pain points’ die je doelgroep kan hebben. Wanneer je een nieuw product of dienst lanceert als bedrijf moet je rekening houden met de volgende 4 vragen:

  • Wat is de kern van de ‘pijn’?
  • Wat is de intensiteit van de ‘pijn’?
  • Wat zijn de ergste gevolgen wanneer de ‘pijn’ niet wordt opgelost?
  • Is er daadwerkelijk sprake van ‘pijn’?

Stap 2: Communiceer met de uniekheid van het product

Als je geen product of dienst verkoopt die 100% uniek is dan verkoop je in principe ook voor je concurrenten. Om een succes te maken van de toepassing van neuromarketing, moet je ervoor zorgen dat je doelgroep begrijpt waarom jouw product of dienst verschilt met die van de concurrent. Dit doe je door:

  • Maak een lijst van de top 3 ‘pijn’ punten die je hebt ontdekt in de vorige stap.
  • Beschrijf welke unieke eigenschap jouw product of dienst heeft die ervoor zorgt dat deze ‘pijn’ punten worden opgelost.
  • Beschrijf het voordeel voor de doelgroep/klant
  • Test de resultaten op een betrouwbare steekproef en herhaal op deze op de daadwerkelijke doelgroep

Stap 3: Laat de directe voordelen van jouw product of dienst zien aan de doelgroep

Je zou denken dat je doelgroep niet goed wijs is als zij niet je product kopen terwijl het beoogde voordeel ervan duidelijk groter is dan de prijs/kosten. Toch is dit niet altijd het geval…

Dit heeft te maken met ons reptielenbrein. Het reptielenbrein is namelijk zeer sceptisch. Het brein heeft eerst keihard bewijs nodig, voordat het overtuigd is om een aankoop te doen. Het heeft dus geen zin om als bedrijf te ‘praten’ over de waarde die je levert; je moet je waarde bewijzen.

Veel sales guru’s hebben het vaak over hoe zij de koopbeslissing van een klant versnellen door bepaalde acties. Als je aan je doelgroep ‘bewijst’ dat je daadwerkelijk waarde voor ze kan leveren is het niet meer nodig om een ‘kunstmatige koopdrang’ te creëren.  Hoe doe je dit?

  • Aan je doelgroep meetbare ROI’s aan te tonen waarmee ze geld kunnen besparen/verdienen zoals bijvoorbeeld het verhogen van netto-winst.
  • Strategische ROI aantonen aan je doelgroep zoals diversificatie of toegang tot nieuwe marketen bieden.
  • Zorgen dat je doelgroep op persoonlijk vlak ook een ‘gain’ ervaart zoals bijvoorbeeld meer rust, meer plezier of zelftevredenheid

Stap 4: Kom met een duidelijke boodschap voor het reptielenbrein

Tot slot is het belangrijk om een goed beeld te hebben over hoe het reptielenbrein precies werkt. Door gebruik te maken van de 6 stimuli die betrekking hebben op het reptielenbrein en dit te combineren met de bovenstaande stappen, zorg je ervoor dat je maximaal rendement uit je marketingcampagnes haalt!

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *