Hoe je de 6 verleidingsprincipes van Cialdini toepast in je dagelijkse werkzaamheden als marketeer

Wat zijn de 6 verleidingsprincipes van Cialdini?

Robert Cialdini is voor veel marketeers een oude bekende. Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van de 6 verleidingsprincipes van Cialdini. De website van een organisatie is namelijk een interessante plek om deze principes toe te passen. Het toepassen van deze wetenschappelijk bewezen principes aan je website kan 100% bijdragen aan extra conversie. En dat is wat we uiteindelijk allemaal willen. Toch?

Principe 1 – Schaarsheid

Schaarsheid en verlangen zijn twee onderwerpen die dicht bij elkaar liggen. Maar wat wordt er precies bedoeld met schaarsheid? Schaarsheid betekent dat wij als mensen verlangen naar de volgende dingen:

  • Zeldzame dingen (producten die tijdelijk verkrijgbaar zijn, beperkte oplage, enzovoorts)
  • Dingen die onbereikbaar zijn (bijvoorbeeld dure spullen)
  • Dingen die verboden zijn

Volgens de theorie van Cialdini zet je meer lezers om in conversie wanneer je ze laat zien wat ze kunnen verliezen. Een product waarbij men nog weinig tijd heeft om het aan te schaffen omdat het bijna uit voorraad is, spreekt meer aan dan te vermelden waarom een product ‘het beste’ is.

Beperkte aanbod voorbeeld

Principe 2 – Wederkerigheid

Een principe dat vaak wordt gebruikt bij inbound- en/of contentmarketing is wederkerigheid. Het zit in de aard van de mens dat we niet graag in het krijt staan bij een ander. Dit wil simpelweg zeggen dat mensen/consumenten graag iets terug doen wanneer zij (gratis) iets krijgen van een ander.

Op het internet is ontzettend veel informatie te vinden. Steeds meer bedrijven bieden informatie van kwaliteit gratis aan in ruil voor gegevens van de bezoeker. Omdat de informatie in principe gratis is, vinden de meeste mensen het geen probleem om hiervoor hun gegevens achter te laten. Dit is een fenomeen wat steeds meer bedrijven gaan toepassen omdat het een simpele manier is om leads te re-targetten. Zie hieronder een voorbeeld van mijn eigen werkgever.

Voorbeeld gedeeltelijk leesbaar e-bookformulier gratis e-book

Principe 3 – Autoriteit

Mensen hebben vertrouwen in bedrijven die autoriteit hebben en dit uitstralen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Bedrijven die veel weten wat over hun core business
  • Bedrijven die geen andere bedrijven nodig hebben om te kunnen bestaan
  • Bedrijven die tegen hun eigen (financiële) belangen in de bezoeker helpen
  • Bedrijven met een professionele uitstraling

Bedrijven stralen autoriteit uit door behaalde overwinningen of onderscheidingen te delen met het grotere publiek. Een voorbeeld hiervan is het gebruiken van een keurmerk in je webshop.

webshop keurmerk

Principe 4 – Consistentie

Mensen willen van nature consistent en consequent zijn. Dit zorgt er namelijk voor dat we overtuigend overkomen bij een ander.  Een actie die we in het verleden uitvoeren willen we graag bevestigen in de toekomst. Zo toont een persoon interesse in een bepaald product of dienst wanneer hij/zij zich inschrijft voor de nieuwsbrief van een bedrijf. Je zou zeggen dat een actie zoals deze weinig tot geen verschil maakt in het aankoopproces. Vaak denken we dat aankopen initieel zijn, en toch blijkt dit vaak niet zo te zijn.

Zodra we ons inschrijven voor dus bijvoorbeeld een nieuwsbrief, registreren onze hersenen dit als een vorm van interesse die we hebben. Van nature wilt de mens dat onze interesses consistent zijn, dus ook naar de buitenwereld. Om deze reden zal iemand die is ingeschreven bij een nieuwsbrief sneller iets kopen dan iemand die dit niet heeft gedaan.

Andere voorbeelden die consistentie aanwakkeren zijn:

  • Bezoekers een poll laten invullen
  • Bezoekers een petitie laten tekenen
  • Bezoekers een bedrijfsvideo of promotievideo laten kijken

poll

Principe 5 – Sympathie

Van nature hebben mensen sympathie voor:

  • Personen met een overeenkomend(e) uiterlijk, naam, afkomst, voertuig, smartphone, kleding enzovoorts.
  • Personen met een goed uiterlijk
  • Personen die je complimenten geven

Denk maar is aan de laatste keer dat je op Netflix een boodschapper zag die slecht nieuws bracht en werd vermoord. Of toen je naar een weerbericht keek waarin slecht nieuws werd voorspeld en je ineens afkeer kreeg voor de weerman of weervrouw.

Hoe kun je hier gebruik van maken als marketeer? Door bezoekers van een website de mogelijkheid te geven om bepaalde producten of informatie eenvoudig door te sturen naar een vriend of relatie. Gratis advies wordt namelijk door de meeste mensen gewaardeerd, en het triggered ook het overtuigingsprincipe wederkerigheid!

Asos tell a friend

Principe 6 – Sociale bewijskracht

Stel dat je je huis uitloopt en omdat je in een haastige bui bent per ongeluk tegen iemand aanloopt die naar de lucht kijkt: waarschijnlijk zal je snel “sorry” zeggen en doorlopen. Maar wat zou je toen als er niet één persoon, maar tien personen bij elkaar naar de lucht aan het kijken waren? Juist, toch maar even snel kijken wat er aan de hand is.

Zodra een grote groep mensen iets zegt of doet resulteert dit vaak in meer mensen die dit ook gaan doen. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende hypes die je hebt meegemaakt tijdens je periode op de middelbare school.

Dit principe wordt vaak toegepast op websites. Bekijk dit voorbeeld van booking.com:

Booking.com beoordeling/schaarste voorbeeld

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *