Hoe jaloezie productvoorkeur vervangt

Vele soorten emoties zijn al getest met de neuromarketing wetenschappen. Één van de minst belichte vormen van emoties is misschien wel jaloezie. Jaloezie speelt namelijk een interessante rol in onze productbeslissingen. Iedereen is wel eens jaloers en net als alle andere emoties komt het dagelijks veelvuldig voor. In deze blogs belichten we deze emotie en bekijken we hoe jaloezie invloed heeft op onze voorkeuren voor bepaalde producten.

Een simpel bruggetje van persoonlijke jaloezie naar zakelijke jaloezie

Het oproepen van gevoelens zoals het verlies van aandacht van je partner en de drang om die aandacht terug te winnen. Dat zijn erg bekende kenmerken van jaloezie. Iedereen hanteert hiervoor zijn eigen oplossingen. De een gebruikt meer agressie, de ander toont meer van zijn of haar aantrekkelijkheid en een ander toont zijn of haar waardering in het openbaar.
Naast het aantrekken van de aandacht van je partner zal je eveneens een groter, algemener doel activeren. Zo kan je in zijn algemeenheid ‘aandacht trekken’ en niet alleen specifiek die van je partner. Een mooi voorbeeld hiervoor is koopgedrag.

onderzoek

Van productvoorkeur naar jaloezie als beslissingsfactor

In een onderzoek naar het effect van jaloezie op consumentaankopen werd ontdekt dat de jaloerse mens zich anders gedraagt dan de neutraal emotionele mens. Het onderzoek van Dong Huang en Jr Wyer laat ons zien hoe jaloezie invloed uitoefent op online koopbeslissingen. Allereerst werden de productvoorkeuren van een groep ‘jaloerse mensen’ onderzocht. Deze voorkeuren werden vergeleken met een groep emotioneel neutrale mensen en een groep mensen met emotioneel nauw verwante eigenschappen zoals machteloosheid. Zo hadden de jaloerse mensen meer voorkeur voor merken met een meer opvallend logo en heldere kleuren.
De resultaten werden opvallend toen de jaloerse groep opdracht werd gegeven om een slaapkamerlamp te kopen voor privé én zakelijk gebruik. De onderzoeksgroepen lieten geen verschil in productvoorkeur blijken bij het kopen van de privé lamp. Echter kocht de jaloers groep mensen opeens een erg opvallende lamp voor zakelijk gebruik.

We kunnen consumenten dus het beste andere producten aanbieden, wanneer deze zich in een jaloers omgeving bevinden!

neuromarketing-koopgedrag

Hoe pas ik jaloezie toe om te verkopen?

Om bij het onderzoek te blijven gebruiken we het voorbeeld van de slaapkamerlamp.

1. Wil jij jouw opvallende lampen verkopen? Toon deze dan aan de consument in een ‘jaloerse’ omgeving. Laat de consument zich herinneren aan een situatie waarin deze sociaal genegeerd wordt.

2. Jouw lampen moeten enorm de aandacht trekken van de consument.

3. Lampen met een er bovenuit stekende, opvallende reclame!

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *