Hoe beïnvloed je het gebruikersgemak op jouw website?

Hoe beïnvloed je het gebruikersgemak op jouw website? -Jij hebt een unieke, gave en modern website ontworpen. Het straalt geweldig uit, maar de consument is op zoek naar specifieke informatie op jouw website. In hoeverre is hij of zij in staat om zijn of haar doelen te bereiken op jouw website?

Gebruikersgemak

Het mooie design van jouw website speelt een belangrijke rol in het succes van je website. Je wilt immers dat jouw website als aantrekkelijk wordt ervaren. Maar wat als jouw website wel mooi is, maar niet tot in de puntjes functioneert? Kan jouw bezoeker zijn of haar doel wel bereiken? Usability is belangrijk voor jouw bezoekers! In deze blog leggen we kort uit welke 5 factoren hierbij van belang zijn.

1. Linken naar je doel

Om de usability van jouw website volledig goed in te richten, moet je de verwachtingen van de bezoeker waarmaken. Hyperlinks op jouw website zijn hier onderdeel van. Zodra je op jouw website linkt naar een andere pagina van je website, stimuleer je het klikgedrag van je bezoeker. De volgende stap naar informatie is binnen handbereik en de vervolgpagina moet dan ook voldoen aan de verwachtingen. Om die reden is het belangrijk om in de hyperlink met een woord of woordengroep aan te geven waar de vervolgpagina over gaat. Als je erg veel linkt, maar de linkjes niet als bruikbaar worden ervaren, heeft dit negatief effect op de gebruikerservaring van de bezoeker.

2. Zoeken

Op een website als Bol.com of Media Markt  is de zoekfunctie niet meer weg te denken. De sites bevatten zoveel (product) pagina’s en inhoud dat een normaal navigatiemenu niet overzichtelijk en gemakkelijk meer werkt. De zoekboxen op de websites worden dan ook ontzettend vaak gebruikt door bezoekers van de website. Daarnaast is het een manier om de bezoeker relevante artikelen onder ogen te brengen en zo onder andere de verkoop te stimuleren.

zoekfunctie in bol.com
Zoekfunctie in Bol.com

3. Beoordelingen

Even Googlen welk bedrijf uit de buurt de beste service verleent voor mijn wasmachine, welke iPhone de beste reviews krijgt of welk restaurant de meeste positieve reacties heeft gekregen. Mensen gaan af op recensies, reviews en feedback. In een onderzoek van Maslowska, Malthouse en Bernritter is het effect van online reviews op de verkoop bestudeerd. De resultaten waren verrassend. Een hogere beoordeling leidt tot een vergrote kans op aankoop, maar de effectiefste beoordeling ligt op een 5-puntsschaal tussen de 4.2 en 4.5. Daarnaast leidt een perfecte score, net als enkel positieve beoordelingen, enkel tot wantrouwen bij de bezoeker!

4.2-4.5 effectiefste star rating
4.2-4.5 effectiefste star rating

4. Video ondersteuning

Door middel van het plaatsen van video’s op je website, laat je de consument intensief kennis maken met de toegevoegde waarde van jouw bedrijf. Dit kan in de vorm van introductiefilmpjes, succesfilmpjes of filmpjes van klant.
Belangrijk is om niet te blijven aandringen in het klantproces. Zorg dat de consument nog altijd zelf bepaalt wat hij wel en niet bekijkt op jouw website.

5. Besturing altijd en overal

Het optimaliseren van de gebruikerservaring voor mobiele telefoons en tablets is misschien wel belangrijker dan dat voor laptops. In 2016 gebruikten 75% van de Nederlanders namelijk hun smartphone voor het gebruik van internet. We maken onderscheid tussen twee niveaus tijdens het optimaliseren van de website voor mobiel gebruik.

Wanneer het desgin van de website zich automatisch aanpast aan het formaat van het device waarop je internet, noemen we dit responsief design. Als je de inhoud van de website aanpast aan de behoefte van de mobiele gebruiker, heet dit adaptief design. ‘Met je duim’ navigeren in het menu van een website is namelijk vele malen moeilijker op je mobiele telefoon dan via je muis op een laptop. Hieronder wordt een voorbeeld van zo’n ‘hamburger’ icoon menu weergegeven.

hamburger navigatie menu
‘Hamburger’ navigatie menu

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *