Neuromarketing en het shopper brain

Het shopper brain – Neuromarketing biedt marketeers de kans om in te spelen op de handelingen van de shoppende consument. Dit niet door het direct confronteren van de consument, maar door het onbewust beïnvloeden van het beslissingsproces en het koopgedrag van hen. Er zijn vele technieken die je kunt toepassen. In deze blog laten we 3 vormen van toepassingen zien.

deuren in een winkel

Onbewuste beïnvloeding van het brein

Als marketeer wil je het liefst in de gedachte van de consument kruipen, om zo zijn of haar gedachte te kunnen lezen. In de gedachtes van de consument zou je dan kunnen aflezen waarom hij of zij nou net wel of nou net niet voor jouw product kiest, in plaats van dat van de concurrent. Is mijn product wel onderscheidend genoeg? Ben ik te duur? Wees gerust, want we kunnen tegenwoordig ook inspelen op de gedachtes van de consument! Alleen op een manier dat zij hier zich niet bewust van zijn.

“Smart creativity to change shopper behaviour by all means”
Channelup

1 Een warme binnenkomer!

Context creëren is een vorm van beïnvloeden. De shopper wordt meegesleurd in de charmes en de beleving van het product, de winkel en het personeel. Wie voorbij de Rituals loopt komt al in aanraking met het product, voordat het oog daadwerkelijk op de winkel valt. De winkel verspreidt namelijk al haar fijne en sterke geuren, omdat de consument hierdoor met een positieve stemming de winkel in stapt. Ons brein is emotioneel onder invloed en verbloemt op deze manier onder meer de prijs van de parfum. De keuze van de consument wordt dan ook bepaald door de gehele beleving rondom het product.

etalage van Rituals
Neuromarketing – Het shopper brain en Rituals

2 Verpakkingen anders verpakken

Nog zo’n onbewuste mindset. De vorm van de verpakking van een product is uiterst belangrijk. De emotionele waarde die een consument eraan hecht is doorslaggevend en bepaalt hoe het product wordt ervaren. Coca-cola heeft onlangs de verpakking van de Fantafles veranderd.  De fles is verdraaid en als je erover nadenkt lijkt het net of je al de frisheid en de smaken zo de fles uit kunt knijpen. Het fruitige gevoel komt hiermee naar boven. De consument ervaart deze eigenschappen onbewust, maar neemt ze positief mee in haar beslissingsproces. Tastbare producteigenschappen dragen net zoveel emotionele bagage als dat jij ze als marketeer meegeeft!

flessen Fanta
Neuromarketing – Het shopper brain en de Fanta verpakking

 

 

3  Winst? Of geen verlies?

Door je product als neuromarketeer in bepaalde kaders te plaatsen en ze op een bepaalde manier te communiceren, kun je de aandacht van consumenten trekken. Hierbij is het belangrijk om te weten hoe het ‘shopper brain’ het liefst tegen het product aan kijkt. Je kunt namelijk de winst onder ogen brengen, of je kunt ze laten zien welk verlies ze voorkomen. Dit noemen we winst- en verlieskaders.
Zo zien sommige consumenten Vifit als een goed ontbijt om de dag lekker te beginnen (winstkader), maar zien andere Vifit als het product dat de kans op hart- en vaatziekten verkleint (verlieskader). Het winstkader zorgt ervoor dat je de sterke eigenschappen van het product ontdekt, waarbij het verlieskader de consument sterk overtuigt om potentieel verlies te voorkomen. Door de insteek van de communicatie af te stemmen op de oriëntatiekaders van de consument, kun je met neuromarketing inspelen op het shopper brain.

Vifit drinkyoghurt
Neuromarketing – Het shopper brain en Vifit

Meer weten over retail? Lees hier onze blog over kleurmarketing.

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *