Een beknopte beschrijving van neuromarketing in de praktijk

Het vakgebied neuromarketing specialiseert zich in het ontdekken van ontwikkelingen binnen het menselijk brein, en hoe dit vervolgens kan worden aan acties zoals het kopen of promoten van een product. De focus van de studie ligt vooral op het verkrijgen van aandacht, het menselijk geheugen, belonen van bepaald gedrag en risico aversie.

Investeringen

Grote bedrijven als Google geven elk jaar enorme bedragen uit om meer te weten te komen over hoe het menselijke brein functioneert en reageert. Waarom doen ze dit? Om een strategisch voordeel te krijgen op andere (traditionele) marketeers, aangezien zij hiervoor geen budget hebben. Het komt ook regelmatig voor dat marketeers totaal geen aandacht besteden aan deze ontwikkelingen. Dit maakt het interessanter voor markteers die hier wel in willen investeren. Voorbeelden van technieken waar deze grote bedrijven geld in investeren zijn bijvoorbeeld manieren om het geheugen en het maken van keuzes te manipuleren. Zelfs de mogelijkheden om een consument bepaalde acties te laten uitvoeren wordt onderzocht. Vanaf 2017 tot en met 2025 zal er naar verwachting wereldwijd in totaal 2.2 miljard dollar worden geïnvesteerd in neuromarketing.

Kritiek

Net zoals iedere ontwikkeling binnen de marketing is er ook sprake van kritiek op neuromarketing. Er zijn marketeers die niet geloven in deze studie omdat zij van mening zijn dat er te vaak sprake zal zijn van privacy schending. Om dit soort gevallen in de praktijk te voorkomen is er een soort ethische code met regels geschreven voor bedrijven die neuromarketing in de praktijk willen brengen. De code (die geschreven is door de NMSBA) is een goede maatstaf voor bedrijven om maatschappelijk verantwoord neuromarketing in de praktijk te brengen.

Ook betekent een relatie tussen onze hersenen en gedrag niet meteen dat er een causaal verband is tussen deze twee aspecten. Er kunnen dus niet zomaar directe conclusies worden getrokken om marketing gerelateerde beslissingen te maken. Dit maakt de huidige informatie die bekend is binnen de neuromarketing studie nog vrij onbruikbaar.

Conclusie

Voor veel personen en bedrijven blijft neuromarketing een interessante tak van sport. Blijkbaar is de studie interessant genoeg om er veel geld in te blijven investeren. Er is ook sprake van verschillende soorten kritiek, alleen blijkt deze kritiek toch niet op te wegen tegen de mysterieuze potentie die neuromarketing met zich mee brengt.

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *