De voordelen en de toepassing van audio branding om je merkidentiteit te boosten

De voordelen en de toepassing van audio branding om je merkidentiteit te boosten– Marketeers, ooit wel eens gehoord van audio branding? In de neuromarketing zijn we er blij met deze wetenschap. Nog een andere manier om in te spelen op het gedrag van je consumenten.

Van audio naar jouw merk

In Amerika wordt de National Football League op Fox uitgezonden. Zodra het programma begint zou 79% van de consumenten de NFL herkennen , door alleen naar het geluid te luisteren. Dit zijn de kenmerken van een sterke audio branding. De audio duurt 4,4 seconden. Het geluid van het programma brengt een spannend voorgevoel. Als marketeer kan je muziek inzetten om de merk identiteit te versterken.

FOX NFL intro tune
Audio branding FOX NFL – Neuromarketing

Voordelen van audio branding

De reden dat audio branding behoort tot de neuromarketing, is dat het merk door de audio onbewust blijft hangen in het hoofd van de consument. Goede audio branding wordt zelfs beter herinnert dan sommige populaire muzieknummers!

Jouw unieke audio kan ervoor zorgen dat je consumenten jouw merk beter ervaren. Zo kan een slechte audio keuze ook de merkervaring negatief beïnvloeden, just to keep in mind.

Net als alle vormen van neuromarketing speelt audio branding in op de emoties van de consument. Jouw audio kan vrolijke, treurige of bijvoorbeeld agressieve emoties teweeg brengen. Als marketeer in de retail zal je de voorkeur geven aan slow-tempo audio. De consument ondervindt zo een rustige sfeer en neemt langer de tijd bij haar boodschappen (en is dus langer in jouw winkel).

In een ander onderzoek kwam naar voren dat een audio, bestaande uit 6 klanken, beter scoort dan een audio bestaande uit 3 of 9 klanken. Het aantal klanken in de audio beïnvloedt de bereidheid om te betalen van de consument. De wetenschap werd toegeschreven aan de mate van vloeiendheid.

Toepassen en ontwikkelen van jouw audio branding identiteit

De eerste stap in het creëren van een audio brand identity, is het bijeenrapen van je visie en doelgroep. Net als bij alle andere commerciële uitingen moet de audio het merk identificeren. Zoek je een rustgevende tune of een uptempo beat die aanzet tot sneller consumeren? Kijk dan naar jouw doelgroep! Wat willen zij horen? Hieronder wordt weergegeven welke tonen welke emoties prikkelen.

Muzikale tonen zetten aan tot emoties
Muzikale tonen zetten aan tot emoties – Neuromarketing

 

De audio moet onderscheidend zijn tegenover jouw concurrenten. Daarbij is het erg belangrijk om consistentie te bieden aan je consumenten. Ondanks dat je aanpassingen doorvoert in je audio, moet jouw doelgroep jouw merk blijven herkennen. Consumenten visualiseren jouw merk bij het horen van jouw audio!

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *