De toepassing van geluid binnen neuromarketing

De toepassing van geluid binnen neuromarketing – Vaak richten marketingcampagnes zich op visuele factoren, campagnes of objecten die we met het blote oog kunnen zien. Het komt ook vaak voor in de toepassing van neuromarketing dat we worden beïnvloed in ons koopgedrag met elementen die we niet persé kunnen zien. Een vaak onderschatte toepassing van marketing in de praktijk is audio. Marketeers die op de hoogte zijn van de toepassing van geluid, proberen dit ook vaak toe te passen. Wel doen ze dit vaak op een manier waardoor het snel duidelijk is voor het beïnvloede persoon dat ze worden beïnvloed. Wat is nu precies de impact van het toepassen van ‘soundbranding’ in marketing gerelateerde acties?

Onderzoek

Hiervoor moeten we terug naar het jaar 1998. De heren Adrian North, David Hargreaves & mevrouw Jennifer McKendrick deden in dit jaar een onderzoek naar de toepassing van achtergrondmuziek in een wijnwinkel. Met dit experiment moest worden achterhaald wat voor invloed muziek kon hebben op het maken van een koopbeslissing. In de testperiode werd er op verschillende dagen in de winkel zowel Duitse als Franse muziek gedraaid. Het resultaat? Op de dagen wanneer er Franse muziek werd gedraaid werd er 4 keer meer Franse wijn verkocht dan Duitse wijn. Op de dagen dat er Duitse muziek werd gedraaid werd er 3 keer meer Duitse wijn verkocht dan Franse wijn. Verder kwam het onderzoeksteam erachter dat klanten in een winkel het een minder groot probleem vonden als ze moesten wachten in de winkel wanneer er toepasselijke muziek werd gedraaid. Geluid maakt dus wel degelijk een verschil! Zoals wel vaker het geval is bij neuromarketing kan een onopmerkelijk factor dus een rol spelen in het koopproces van een consument.

Niet alleen muziek is een factor

 Vaak wordt muziek gebruikt door bedrijven als een effectieve manier om de consument in een bepaalde sfeer te krijgen of om deze sfeer te creëren. Ook andere manieren van het gebruiken van geluid worden al toegepast. Zo heeft automerk Mercedes ooit een keer onderzoek gedaan naar het geluid van autodeuren die dichtvallen. Doel was om een geluid te creëren dat zo aantrekkelijk mogelijk was voor de Mercedes koper. Dit is een goed voorbeeld van het toevoegen van waarde aan een product door gebruik te maken van geluid.

Een ander fenomeen oftewel toepassing van ‘soundbranding’ is dat steeds meer bedrijven hun eigen merksound willen hebben en deze dus ook gaan gebruiken in hun marketingcommunicatie. Goede voorbeelden zijn het vrolijke fluitje van E-commerce gigant Coolblue of de klassieke aanduiding van een promotie in de winkels van Hema. De toepassing van dit soort audio creëert herkenning en aandacht voor de boodschap die volgt wat een positief effect heeft op de kracht van een merk.

Toch maken veel bedrijven nog steeds geen gebruik van ‘soundbranding’, wat we bij Neuromarking zien als een gemiste kans. Veel onderzoek bevestigd namelijk de kracht van juist gebruik van audio. Dus marketeers, aan de slag!

Vond je lezen over soundbranding interessant? Lees dan snel verder!

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *