De toekomst van neuromarketing

Iets meer dan 10 jaar geleden kwam de studie neuromarketing en de mogelijkheden hiervan voor het eerst naar voren. Uit een onderzoek van Greenbook Research Industry Trends blijkt dat 25% van de onderzochte bedrijven het in gebruik nemen van neuromarketing ziet zitten. Toch blijft de adoptie laag (tussen 5%-10%. Wat is de reden hiervoor? Hoe zit het met de toekomst van neuromarketing?

Onderzoeksmethoden:

Laten we eerst kijken naar de traditionele onderzoeksmethoden. Methoden zoals enquêtes en interviews gaan ervan uit dat mensen beslissingen maken op basis van rationeel denken. De keuzes die door mensen worden gemaakt kunnen zij onderbouwen met argumentatie en reflectie. Bij neuromarketing is eigenlijk sprake van het tegenovergestelde: (koop)beslissingen worden niet gemaakt door rationeel te denken, maar door emotie. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat de theorie achter neuromarketing aan het juiste eind trekt. Dus: research dat gebaseerd is op beschrijvingen van de deelnemer van het onderzoek is minder betrouwbaar.

Instrumenten:

Marketeers die in de toekomst van neuromarketing geloven richten hun ogen op onderzoeksmethodes zoals EEG (Electroencephalography). Deze onderzoeksmethode richt zich op het meten van hersenactiviteit wanneer deze op bepaalde momenten wordt geprikkeld. Ook Eye-tracking en Face-tracking zijn interessante onderzoeksinstrumenten. Er zijn veel bedrijven die nog geen gebruik maken van deze instrumenten. Dit is waarschijnlijk omdat het te duur is (een MRI-scan kost zo 1000 euro per uur) of omdat er nog weinig toonaangevend bewijs is voor het succes van deze onderzoekinstrumenten. Het zal dus voorlopig nog even afwachten zijn voor geïnteresseerde markteers.

Neuromarketing op zakformaat

Het lijkt er dus op dat neuromarketing voor bijvoorbeeld het MKB voorlopig niet bruikbaar is. Toch is dit niet helemaal het geval. Op dit moment zijn er veel technologische bedrijven bezig met het ontwikkelen van technieken als bijvoorbeeld eye-tracking op massaformaat. Marketeers hoeven dan ook niet lang meer te wachten op neuromarketing op zakformaat.

Conclusie:

Hoe je het ook wendt of keert, marketeers kunnen in de toekomst niet om neuromarketing heen. De ontwikkelingen die momenteel plaats vinden in de markt wijzen er allemaal op dat neuromarketing in ieder geval een rol zal spelen in de dagelijkse werkzaamheden van bedrijven. Dus marketeers: omarm deze nieuwe techniek met open armen.

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *