De basis van neuromarketing wetenschappen

De basis van neuromarketing wetenschappen – Het doel van neuromarketing wordt nog wel eens over het hoofd gezien. We zijn tegenwoordig alleen maar gericht op resultaten en bewijs van effectiviteit. Toch is het erg belangrijk om je eenmaal het diepe in te gooien en de ‘reason why’ achter neuromarketing te achterhalen. Als je het vakgebied immers volledig onder de knie wilt krijgen, zul je alle facetten bestudeerd moeten hebben! In deze blog nemen we je nogmaals mee in de basis van neuromarketing wetenschappen.

Van floppers naar toppers

Neuromarketing heeft alles te maken met het succes van producten, maar vooral met mislukken van producten. In 2011 lanceerde Nokia de touchpad, hét nieuwe model van Nokia dat de concurrentie aan zou kunnen gaan met de Ipad van Apple. Er ging een enorme marketingcampagne bij gebaat en de investering was groots. Toch vielen de verkopen tegen en flopte het product volledig. In totaal kostte het Nokia zo’n $1400 miljoen aan afschrijvingen en het afkappen van de ontwikkelingen van het besturingssysteem.

Foto van een Apple iPad
Foto van een Apple iPad

Dit is de reden dat neuromarketing zo van belang is. Hoe groot een bedrijf ook is en hoe veel geld het ook te besteden heeft, het geeft geen garantie voor topproducten. De exacte reden dat de touchpad flopte, is niet te achterhalen. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk te doen in het voorste proces. Consumenten zeggen wat ze denken, maar handelen op basis van hun gevoelens. Als je kunt achterhalen welke gevoelens zij fijn vinden, kan je achterhalen waar jouw producten aan moeten voldoen. Zo krijgt een product een veel grotere kans van slagen en vallen er niet langer enorme investeringen in het niet.

Hoe worden die gevoelens dan onderzocht?

Één van de technieken die wordt gebruikt is de fMRI scan. Met behulp van deze techniek krijgen we inzicht in de reacties van de hersenen op specifieke merken en reclame. Zo kan achterhaald worden op welke hersendelen en daarmee de gevoelens wordt ingespeeld.

Dan moeten de producten getest worden. Neem een voetbalblad met Ronaldo op de cover. Door het blad in verschillende versies uit te brengen (een stoere Ronaldo tegenover een bescheiden Ronaldo) komt het succesvolste product naar boven. De resultaten van het onderzoek zullen uitwijzen dat gedachten en gevoelens van mensen vaak niet overeen komen. Als blijkt dat men de stoere variant denkt te verkopen, maar de bescheiden variant succesvoller is, is dit voor iedereen positief. Adverteerders en marketeers hebben informatie over de wensen van hun consumenten en consumenten krijgen het product dat zij het liefst zouden kopen.

Magazine covers
Magazine covers

Meer weten over neuromarketing in de praktijk? Bekijk voorbeelden!

Neuromarketing van nu of van toen

Neuromarketing bestaat eigenlijk al veel langer dan dat wij ons hier bewust van zijn geworden. Als je binnenloopt in de supermarkt zoals de AH, ruik je gelijk de verse geuren van het brood dat wordt afgebakken. Dit roept positieve stemmingen op. Wanneer iemand de sportschool bezoekt en aan zijn afslankprogramma begint is het fijn als hij motiverende muziek hoort in de sportschool. Een beat met een hoger ritme motiveert hem een paar stappen extra te zetten.

Deze aspecten vormen samen de basis van neuromarketing wetenschappen. Bekijk hier een video van een beknopte uitleg van de Consumentenbond over de basis van neuromarketing.

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *