6 voorbeelden van neuromarketing in actie

Neuromarketing is een vrij nieuwe marketing wetenschap die al door verschillende bedrijven wordt toegepast in hun bedrijfsuitvoering. Hieronder staan 6 verschillende voorbeelden beschreven over hoe Neuromarketing wordt toegepast.

Kleur gebruik

Het gebruiken van kleur op uw producten of website is veel belangrijker dan u denkt. Waarom? Kleuren roepen bepaalde emoties op. Steeds meer bedrijven houden rekening met hun kleurgebruik omdat het verschil kan maken in iets wel of niet verkopen. Wist u bijvoorbeeld dat oranje/rood de beste kleuren zijn voor een CTA button? Deze kleuren lokken namelijk actie uit. Interessant voor marketeers! Lees hier meer over kleurmarketing.

kleurengids

De verpakking

De verpakking van een product of dienst is ook erg belangrijk. Deze verpakking kan voor een consument een belangrijk factor zijn om een product wel of niet te kopen. Veel verpakkingen van grote bedrijven zoals FritoLay (bekend van het chips merk Lays) passen ‘neuroimaging’ toe om hun verpakkingen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Verder zijn kapotte of gebrekkige verpakkingen een absolute no-go voor een consument. Denk maar is terug aan dat moment dat je in de supermarkt stond en u een keuze kon maken tussen een beschadigde verpakking en een verpakking zonder deukjes of scheurtjes. Erg belangrijk om als bedrijf rekening mee te houden!

coolblue pakket

Less is more

Het komt ook wel eens voor dat we er helemaal naast zitten met onze denkwijze. Zo wordt door veel bedrijven gedacht dat het hebben van een groot aanbod een succesvolle manier is om meer te verkopen. Uit onderzoek van Columbia University blijkt dit niet altijd zo te zijn. Door gebruik te maken van verschillende verkoop ‘set-ups’ kwamen zij erachter dat een etalage met veel verschillende producten minder mensen aantrekt dan een kleine groep producten of een product dat effectief is neergezet. Leuk feitje voor de retail.

man voor groenteschap

Bang om te verliezen

Een typisch menselijk verschijnsel is dat we erg bang zijn om er achter te kunnen komen wat we kunnen verliezen (door bijvoorbeeld iets niet te kopen). Schaarsheid voor het aankopen en het verliezen van producten behoort tot één van de zes basis principes van verleiding door psycholoog Robert Cialdini. Marketeers van het firma Hema maken hier slim gebruik van op hun webshop.

jongensfiets met zijwieltjes

Ankeren

Het is als bedrijf of marketeer belangrijk om stil te staan bij de eerste communicatie die wordt verricht naar de buitenwereld. Sinds de opkomst van het internet wordt het voor mensen steeds eenvoudiger om de mening over een bepaald product op te zoeken. Dit zonder verder te hoeven nadenken over de intrinsieke waarde van het product. Steeds vaker worden beslissingen gemaakt op basis van de mening van een ander persoon, simpelweg omdat we als consument ons hier veiliger bij voelen. De concurrentiestrijd op het gebied van kwaliteit wordt hierdoor steeds groter.

Stel:  Er worden twee verschillende hotelkamers aangeboden voor dezelfde prijs. Bij één van de twee kamers krijg je een gratis cocktail aan de bar. De kans is groot dat je door deze aanbieding van een gratis product veel minder zal gaan kijken naar de kwaliteit van de kamers, en dus ook minder naar de mening van een ander persoon. Slim stukje neuromarketing dat erg veel wordt toegepast in het commerciële domein.

Snelheid belangrijker dan veiligheid

Veel bedrijven gebruiken (digitale) veiligheid in hun positionering en als uitgangspunt voor bijvoorbeeld hun webshops. Toch blijkt uit onderzoek van PayPal dit niet te zijn waar de consument naar op zoek is. Consumenten kiezen snelheid, efficiency en gemak boven veiligheid. Gewapend met deze informatie ging PayPal aan de slag met hun nieuwe betaalmethode: ‘One Touch’ wat een groot succes blijkt te zijn voor het bedrijf en websites die dit toegankelijk maken.

PayPal betalen

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *