6 manieren om je communicatie met je doelgroep te verbeteren

Wil jij graag je communicatie naar je doelgroep verbeteren maar weet je niet precies hoe? In dit blog staan 6 manieren om je communicatie met je doelgroep te verbeteren. Door deze tips toe te passen zorg je ervoor dat je boodschap optimaal overkomt bij de doelgroep.

1 – Maak gebruik van ‘JIJ’

De oplettende lezer was het al opgevallen dat deze eerste tip is verwerkt in dit blog. Door gebruik te maken van het woord ‘JIJ’ zorg je ervoor dat jouw doelgroep het heft in handen heeft. De lezer moet ZELF met de oplossing komen. Aangezien het reptielenbrein (het oudste gedeelte van onze hersenen) zelfzuchtig is spreken boodschappen met ‘JIJ’ erg aan. Het gebruiken van dit woord maakt de boodschap ook persoonlijker. Hierdoor zal de doelgroep zich meer betrokken voelen bij de oplossing van een probleem.

2 – Maak jezelf geloofwaardig

Het reptielenbrein heeft van nature de kracht om ongeloofwaardige boodschappen te kunnen filteren. Het is dan ook belangrijk dat je in je communicatie naar je doelgroep passie uitstraalt. Communiceer pas als je zeker weet dat je 100% achter je boodschap staat. Marketeers die hun communicatie met de doelgroep willen optimaliseren moeten een laag foutenmarge hebben.

Een andere slimme manier om geloofwaardiger over te komen is door gebruik te maken van social proof. Zodra een ander iets over jouw bedrijf zegt komt dit veel geloofwaardiger over dan wanneer je dit zelf doet. Dit is een van de redenen waarom steeds meer bedrijven reviews en ratings toevoegen aan hun website.

3 – Laat contrast zien

Je kunt contrast laten zien aan je doelgroep door ze een goed beeld te geven over de huidige situatie en over de situatie waarin je een oplossing biedt. Koppel de ‘pijnpunten’ van je doelgroep aan de oplossing die je aanbiedt. Volgens het reptielenbrein is contrast de basis van het maken van een beslissing. Zodra er geen sprake is van een duidelijk contrast wordt het beslissingsmakingsproces vertraagd. Dit zal in de meeste gevallen resulteren in een verlaagde conversie.

4 – Prikkel de emotie(s) van je doelgroep

Maak het probleem dat je doelgroep evenaart persoonlijk. Zorg ervoor dat zij emotioneel betrokken raken bij het probleem. Het klinkt misschien gemeen, maar dat is het eigenlijk niet. Hiermee zorg je er namelijk voor dat je je doelgroep goed kan helpen met het probleem en de pijn die zij hierbij ervaren. Volgens de organisatie Salesbrain dragen sterke emoties bij aan de bevordering van het beslissingsmakingsproces.

5 – Vertel goede verhalen

Een goed verhaal zorgt ervoor dat een concept visueel en tastbaar wordt. Om bepaalde aspecten beter te kunnen begrijpen heeft de mens voorbeelden nodig. Dat is ook de reden waarom voorbeelden zo vaak worden gebruikt in het dagelijkse leven. Een goed verhaal of voorbeeld kan een grote invloed spelen op het uiteindelijk maken van een (koop)beslissing. Verder kan een goed verhaal en/of voorbeeld krachtige emoties genereren. En zoals we net hebben gelezen beïnvloeden emoties het maken van een beslissing op een positieve manier.

6 – Haal het onnodige uit je communicatie weg

Tot slot is het ontzettend belangrijk dat alles wat in de boodschap of communicatie wordt verwerkt relevant is. Haal alles weg wat geen directe waarde of voordeel biedt voor je doelgroep. Het is in de wereld waarin we momenteel leven ontzettend belangrijk dat informatie snel te lezen en te begrijpen is. Een korte maar duidelijke boodschap waarin alle bovenstaande aspecten in zijn verwerkt zal een positief effect hebben op zowel je klantretentie als op je conversie!

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *