5 opmerkelijke fenomenen voor marketeers die duidelijk worden door het gebruik van eye-tracking

Eye-tracking en neuromarketing zijn twee takken van sport die vaak aan elkaar worden gekoppeld. Logisch, want er kunnen veel interessante conclusies worden getrokken door menselijk kijkgedrag te onderzoeken. Hieronder staan 5 opmerkelijke fenomenen voor marketeers beschreven die zijn achterhaald door gebruik van eye-tracking techniek.

1 – Gebruik video voor betere zoekresultaten

Wist u dat visuele elementen een zeer belangrijke rol spelen in het klikgedrag van potentiële bezoekers op uw website? Een thumbnail van een video is blijkbaar veel interessanter om op te klikken in vergelijking met een normale URL. Uit onderzoek dat is gepubliceerd op Moz.com, blijkt dat mensen veel sneller op een graphic/thumbnail klikken.

Op de onderstaande afbeelding ziet u het gemeten effect van het gebruik van video. Opmerkelijk is het feit dat er naar het bovenste zoekresultaat minder wordt gekeken dan naar de resultaten met video. Het kan dus als marketeer interessant zijn om aan de slag te gaan met video, mocht er spraken zijn van veel concurrentie op een bepaald zoekresultaat.

eye-tracking resultaten google

2 – Het F-zoekpatroon

Al eens van het gehoord van het F-patroon op websites? Uit onderzoek van Nielsen Norman Group blijkt dat mensen vaak browsen op websites in de vorm van de letter ‘F’. Dit hoeft niet persé iets negatiefs te zijn, zolang je maar hiervan op de hoogte bent als marketeer. Marketeers die weten over dit fenomeen kunnen het namelijk in hun voordeel gebruiken. Zo wordt bijvoorbeeld de linkerkant van een scherm veel aandachtiger bekeken dan de rechterkant. Tip: Dit geldt alleen voor mensen die hun taal lezen van links naar rechts. Voor de mensen die andersom lezen geldt het tegenovergestelde effect.

eye tracking resultaten website/google

3 –  Korte nieuwsbrieven worden beter gelezen

Wanneer e-mailmarketing wordt gekoppeld aan eye-tracking software komen er een aantal opmerkelijke resultaten naar boven. Er zijn hier veel verschillende onderzoeken naar gedaan, vaak met interessante conclusies.

Volgens het bovenstaande onderzoek blijkt het dat mensen die e-mails van bijvoorbeeld bedrijven ontvangen, deze in een fractie van een seconde scannen met hun hersenen. Ook hier vinden we het F-patroon ook weer terug. Als er naar de eye-tracking map wordt gekeken, is het duidelijk te zien dat er vooral wordt gekeken naar de verschillende titels die in de e-mail staan. Het is dus belangrijk dat de besproken onderwerpen in een e-mail interessant zijn voor de lezer, anders wordt de e-mail zonder genade weg geklikt of verwijderd.

Verder blijkt uit het onderzoek dat een e-mail gemiddeld 51 seconden openstaat voordat deze wordt weg geklikt. Zorg er dan ook voor dat een uitgaande nieuwsbrief binnen een minuut leesbaar is, of een goede CTA bevat die refereert naar uw organisatie haar website.

aanbieding black friday

4 – De kracht van afgeprijsde producten

Tip voor bedrijven actief in de Retail: prijs je producten af voor meer sales. Uit onderzoek van ThiNK Eye Tracking is gebleken dat de prijs van het product het meest bekeken object is wanneer een consument voor een schap met producten staat.

In het onderzoek werd eerst een schap (schap 1) gebruikt zonder de afgeprijsde prijzen. In dit onderzoek kwam naar voren dat er ongeveer even veel naar de producten als naar de prijs werd gekeken.

eye-tracking supermarkt

In het andere schap (schap 2), dus met de afgeprijsde prijzen, werd er veel meer naar de prijs gekeken dan naar het product. Toen er na het experiment werd gevraagd aan de consumenten van beide schappen of zij vonden dat zij een goede deal te pakken hadden (op een schaal van 1-7 met 1 als hoogste score) reageerde de consumenten van schap 1 met een gemiddelde score van 2.4 terwijl de consumenten van schap 2 reageerde met een gemiddelde score van 1.7 (!) Dit voor hetzelfde product met dezelfde prijs.

eye tracking supermarkt 2

5 – Grote header = meer scrollen

Blijkbaar zijn veel bedrijven van mening dat zij al hun belangrijke informatie helemaal bovenaan de pagina moeten hebben staan omdat anders de kans groot is dat sommige informatie niet wordt gelezen door een bezoeker van de website. Door slim gebruik te maken van de ruimte die je op een website hebt is dit totaal niet nodig. Het gebruiken van lange pagina’s kan zinvol zijn als dit op de juiste manier wordt uitgevoerd. Volgens dit artikel geschreven door Clicktale, blijkt juist dat pagina’s die langer zijn ervoor zorgen dat mensen meer naar beneden scrollen en langer op de website blijven Een hoger bouncepercentage door het gebruik van langere pagina’s is dus een mythe.

website neuromarking

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *