3 redenen om neuromarketing toe te passen in het marketingbeleid

95% van onze beslissingen maken we onbewust. Als je nagaat dat we dagelijks zo’n 100.000 beslissingen maken, hoeven wij je niet te vertellen dat je op heel veel zaken en momenten invloed kunt uitoefenen op personen. Laat je inspireren door deze interessante invalshoeken van neuromarketing die we voor je op een rij hebben gezet.

1. Energie verbruiken we niet alleen tijdens het sporten!

Wist je dat onze hersenen 20% van onze energie verbruiken? Het zou ook niet logisch zijn als we bij alle handelingen die we verrichten ons volle verstand gebruiken. Daarbij herkennen we onszelf allemaal in situaties waarbij we even over gaan op de automatische piloot. Die keer dat je naar de sportvereniging reed en je plotseling het sportpark op rolde? De beslissingen die je onderweg nam waren geheel onbewust. Je dacht er niet bij na welke kant je op moest, omdat het immers iedere keer weer dezelfde route is. Zonder ons brein te gebruiken hebben we precies het doel bereikt dat we voor ogen hadden. Door in te spelen op ons onbewuste gaat een wereld vol kansen voor je open.

man in pak

2. Reclame haakt in op het onbewuste

In de reclamewereld is het van het grootste belang dat je de consument aangenaam laat kennismaken met je product en deze weet te enthousiasmeren. Dit wordt bewerkstelligd door consumenten te laten zien wat ze daadwerkelijk ook graag willen zien. We hebben het al vaker gehad over de emotionele consument en dat is niet voor niks! Een merk geeft met reclames weer wat voor type consumenten haar producten draagt of koopt.

Premium merken zoals Hugo Boss zijn totaal niet gericht op de alledaagse consument en stralen een bepaalde hoge status uit. Als je producten van Hugo Boss koopt toon je jouw klasse. Wanneer reclames echt op het onbewuste inspelen, als ze consumenten het gevoel geven dat het product ze ook zal overladen met successen. Naast de fysieke producteigenschappen worden we dan meegenomen in een gehele lifestyle! Bekijk hieronder het voorbeeld van het welbekende AXE effect. Vind jij het net als deze man niet erg om een legioen vrouwen achter je aan te hebben?

Bekijk ook het succes van neuromarketing toepassing in advertenties.

3. Onze hersenen als de sleutel tot succes

Het interessante vakgebied neuromarketing biedt alle kansen om de onbewuste beslissingen van de consument een duwtje in de goede richting te geven. Met onderzoekstechnieken als Eye-tracking kunnen we analyseren waar consumenten daadwerkelijk op letten en naar kijken. Zo kunnen we ze geven wat ze willen en creëer je een win-win situatie. Resultaten van reclamecampagnes inzichtelijk maken is één van de inzichten waarvoor de neurowetenschap bedoelt is. Door te weten wat consumenten waarnemen, hoe we herinneringen aan positieve ervaringen kunnen oproepen en door te weten hoe daarop gereageerd wordt kunnen we succesvolle campagnes draaien. Tot slot is het meer dan ooit van belang om alles te weten over je doelgroep. Neuromarketing biedt marketeers de kans om naast kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken die doelgroep kennis te vergroten.

 

We zijn erg benieuwd naar jouw mening. Laat een reactie achter en we komen zo snel mogelijk bij je terug!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *